W tajemniczym świetle mierzy się z nami tajemnicza istota. Ta chimera mutuje, porusza się i wchodzi w interakcje ze swoim otoczeniem, powołując życie zwierzęce, mineralne i roślinne. Następuje intymna ewolucja. Widz jest oczarowany iluzjami optycznymi i zmieniającymi się kształtami: galopująca bezgłowa istota staje się delikatnym owadem, który z kolei przekształca się w pełzającą obcą architekturę. Okazuje się, że ta istota to w istocie dwa ciała zachowujące się jako jedno, ciało, które rozwija się i zwija, prezentując abstrakcyjne i sugestywne figury. Wykonawcy, zafascynowani równaniami dotyku i wagi, mnożą możliwości, odwracając naturalne siły równowagi i symetrii, w poszukiwaniu wspólnego środka ciężkości. Zmysłowe i niepokojące, brutalne i kruche, Phasmes odnajduje nowy język akrobatyczny, rozwinięty z surowego, pełnego dotyku i przekształcalnego ciała, aby zadać pytanie o miejsce ludzi w naturze.
fot Krzysztof Krzemiński
fot Krzysztof Krzemiński
fot Krzysztof Krzemiński
Stworzona w 2005 roku przez Fanny Soriano (tancerka, akrobatka powietrzna) i Julesa Beckmana (muzyk, performer multidyscyplinarny), Libertivore tworzy multidyscyplinarne dzieła sceniczne naznaczone zaangażowaniem zarówno w ryzyko fizyczne, jak i emocjonalne. Grupa opiera swoje badania na improwizacji i preferuje poetykę inspirowaną zarówno rzeczywistymi, jak i wyobrażonymi światami, naturą oraz współczesnym społeczeństwem. Zainspirowana słowami Gastona Bachelarda: “Wszystko ożywa, gdy sprzeczności się nagromadzą.” grupa pracuje zarówno nad rozplątywaniem, jak i tworzeniem żywych sprzeczności.

W 2013 roku, podczas tworzenia solo Hêtre, problemy zdrowotne zmusiły Fanny do rezygnacji z pracy powietrznej. W 2014 roku zdecydowała się poświęcić reżyserii i zaczęła szukać odpowiedniego akrobaty, który mógłby ją zastąpić w jej charakterystycznym solo. W 2015 roku przekazała występy w Hêtre Kammie Rosenbeck.

Rok 2015 był również początkiem jej pracy nad Phasmes, utworem dla dwóch tancerzy akrobatycznych, będącym kontynuacją Hêtre. Te dwie krótkie formy mogą być grane jako dyptyk lub niezależnie. Phasmes miał swoją premierę w lutym 2017 roku, z entuzjastycznym uznaniem zarówno publiczności, jak i profesjonalistów, w Théâtre du Merlan (Teatr Narodowy w Marsylii, Francja) w ramach Międzynarodowego Biennale Sztuk Cyrkowych.

fot. archiwum teatru